Obec Slovinky v súčasnosti vytvára podmienky pre realizáciu opatrení sociálnej politiky a využíva nástroje, ktoré umožňujú vytvárať podmienky pre zamestnávanie najmä dlhodobo nezamestnaných. Tieto nástroje politiky trhu práce však nemajú pre uchádzačov o zamestnanie dlhodobejší charakter a boli realizované formou malých obecných služieb a aktivačných prác. Založenie sociálneho podniku za účelom vytvorenia pracovných miest pre znevýhodnených uchádzačov o zamestnanie predstavuje zabezpečenie ich príjmu prostredníctvom predaja výrobkov a poskytovania služieb. Cieľom je vytvorenie stabilných a ekonomicky udržateľných pracovných príležitostí v strednodobom horizonte pre tieto znevýhodnené kategórie miestneho obyvateľstva.
Obyvateľstvo v obci je prestarnuté a mnohí rodinný príslušníci starších obyvateľov sú odsťahovaní do vzdialenejších miest za prácou.
Okrem negatívneho vplyvu na rodinné vzťahy sa následok tohto stavu prejavuje aj v podobe nedostatočnej starostlivosti o súkromné nehnuteľnosti a ich okolie. Veľa rodinných domov je neudržiavaných a potrebujú opravu a pravidelnú údržbu. Je to vhodná príležitosť pre činnosť sociálneho podniku realizáciou drobných opráv a udržiavacích prác interiéru a exteriéru bývania.
Slovinky ležia v severnej časti Slovenského Rudohoria na sútoku Poráčského a Slovinského potoka. Územie obce tvorí prevažne hornatinový reliéf a prevažná časť územia obce patrí do mierne chladného okrsku. Preto hlavnou hospodárskou činnosťou bolo baníctvo. Závod Železorudné bane Slovinky zamestnával 900 zamestnancov a pomerne veľký podiel boli obyvatelia obce Slovinky. Svoju činnosť ukončil v roku 1993 a veľa prevažne mužov prišlo o svoje zamestnanie. Veľa baníkov odchádzalo za prácou do zahraničia alebo vzdialenejších miest. Ženská zložka obyvateľstva obce bola zamestnaná v SEZ Krompachy , ktorý znížil svoju výrobu a došlo k prepúšťaniu, ďalšou spoločnosťou bol Panasonic Network Krompachy, ktorý ukončil svoju činnosť v roku 2013. Po ukončení činnosti týchto významných zamestnávateľov nastáva stagnácia vo vývoji počtu obyvateľov obce Slovinky a postupná migrácia mladých ľudí za prácou do viac ekonomicky rozvinutých oblastí.
Založenie sociálneho podniku je vyvrcholením snahy vedenia obce Slovinky uplatniť sa v oblasti rozvoja sociálnych aktivít a rozvoja podnikania v obci. Hodnota tejto aktivity spočíva v tom, že poskytneme v mieste bydliska stabilnú prácu dlhodobo nezamestnaným vlastným obyvateľom. Našou snahou bude postupne vytvoriť z týchto zamestnancov tím, ktorý s patričnou odbornosťou zvládne vykonávať určité práce potrebné pre obec, ale aj objednané práce pre iné subjekty.
Sme pomerne veľká obec s rozlohou 4644 hektárov s počtom obyvateľov 1760 a so 630 rodinnými domami. Z celkového počtu rodinných domov je asi 1/8 využívaných ako rekreačné chalupy, takže ich obývanie je sezónne, čo poskytuje príležitosť ponúknuť majiteľom týchto nehnuteľností údržbové práce na ich majetku a tak získavať prácu pre zamestnancov sociálneho podniku aj v súkromnom sektore.
Ďalšou motiváciou na vytvorenie sociálneho podniku bola skutočnosť, že zákonom č. 112/2018 Z. z, o sociálnej ekonomike a sociálnych podnikoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov došlo s účinnosťou od 1.5.2018 k zmene a doplneniu zákona č. 343/2015 Z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Zmena sa týka podlimitných zákaziek a zákaziek s nízkou hodnotou. V zmysle uvedenej zmeny sa zákon nevzťahuje na poskytnutie služieb alebo dodanie tovaru pre verejného obstarávateľa, ktorých dodávateľom je registrovaný sociálny podnik, taktiež je to aj pri zadávaní zákaziek s nízkou hodnotou, ktorých predmetom je uskutočňovanie stavebných prác. Na základe uvedeného, je pre obec výhodnejšie a zároveň menej náročné priame zadanie zákazky obecnému sociálnemu podniku, čím efektívnejšie a flexibilnejšie zabezpečí plnenie samosprávnych úloh obce. Na základe toho môže obec priamym zadaním podpísať zmluvu so sociálnym podnikom obce na dodávku prác, čo je určite prínosom pre ekonomickú aktivitu obce. Ďalšou výhodou je sociálny aspekt zohľadnený v zákone o verejnom obstarávaní, čo umožňuje sociálnemu podniku obce uchádzať sa o subdodávku u dodávateľa stavby pri vysúťaženej zákazke na dodávateľa stavby.